Svar: Portionsstørrelser baby

17. januar 2024

Alder:
4 mdr.

Kære Karls mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at Karl er en sulten dreng, og det lyder også som om, at du har ramt det helt rigtige tidspunkt for skemad:)

Mængden af mad varierer meget fra barn til barn, og det er vigtigt at huske på, at børn udvikler sig forskelligt. De fleste børn vil i begyndelsen have behov for små mængder - det vil sige et par skefulde grød eller mos, og gradvist kan deres indtag øges. En mængde på 1.5-2 dl. kan godt lyde lidt højt for en baby på 4.5 måned, men her er det vigtigt også at se på hans indtag af mælk, og du fortæller, at han drikker 800 ml modermælkserstatning dagligt, nogle gange lidt mere, men aldrig mindre.

Med den alder han har, så vil mælken stadig skulle udgøre størstedelen af hans indtag, hvilket lyder til at være tilfældet hos jer. Og en mælkemængde på 800-900 ml via flasken, grød og mos, samt vand af kop til måltiderne, lyder til at være det, som Karl har behov for.

Jeg synes ikke, at du skal øge mængden af skemad, altså øge mængden af hver portion, det er fint ikke at tilbyde ham mere end 1.5 til max. 2 dl. Du kan med fordel prøve at give ham lidt mad i hånden, som han kan sutte på - hvis han har svært ved at koordinere sine bevægelser og ikke selv kan finde ud af dette endnu (hvilket er helt normalt for alderen), så kan du måske holde lidt mad, som han kan sutte og slikke på. Det kan være med til at forlænge måltidet lidt og dermed give ham følelsen af lidt mæthed, uden at han får yderligere mad ned i maven:)

Det er lige nu rigtig fint, at du bibeholder skemaden 2 gange dagligt, og ikke begynder at give ham morgengrød også. Netop for at skabe plads til mælken, som skal være hans hovedindtag. Men om en månedstid, når han er omkring 5.5-6 måneder gammel, så vil han f.eks. kunne begynde med lidt grød om morgenen, og det kan være bedre, at han får f.eks. 1.5 dl. grød eller mos tre gange dagligt, end 2 dl. to gange dagligt, da det kan give bedre plads til mælken i maven. Samtidig gør det også, at du kan variere hans indtag af forskellige fødevarer mere, hvis måltiderne ligger spredt lidt ud.

Du skal også holde øje med hans bleer. Du skal sikre dig, at hans mave fungerer, han må ...

Annonce

... ikke få hård mave, så vil det være en god idé at du skruer ned for skemaden og øger mælkeindtaget lidt. Hans må naturligt heller ikke få koncentreret urin, da det også er tegn på, at han mangler væske - og selvom han får vand sammen med skemaden, så er det mælkeindtaget, som du skal øge.

Det er vigtigt, at du er fleksibel og opmærksom på Karls signaler. Det kan sagtens være sådan, at han lige nu spiser en del skemad, men om 1-2 uger, så spiser han måske mindre og viser behov for mere mælk, og så er det vigtigt, at du følger dette behov.

Jeg tænker, at hans udregnede mælkebehov (væskebehov) nok ligger omkring 1250-1350 ml i døgnet, med den alder han har, og når han vejer 9 kg, så er 800-900 ml MME naturligt i den lidt lave ende. Det er dog som sagt vigtigt at se på hans samlede indtag og se på, hvordan han trives, udvikler sig og generelt virker til at have det. Og du beskriver umiddelbart en dreng, som lyder til at have det rigtig godt. Han lyder til at være glad for maden, han får ikke ondt i maven, og han drikker gerne 4-5 flasker i døgnet. Det lyder derfor som om, at han fint kan regulere sit behov for både skemad og flasker - som jeg læser dit brev, så siger han ofte selv til og fra, og du følger hans signaler.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Så, jeg tænker, at du skal fortsætte med skemaden 2 gange dagligt og holde mængden på 1.5 til max. 2 dl. grød eller mos ad gangen. Du skal give ham vand sammen med skemaden, og du må også gerne give ham lidt mad, som han kan sidde og sutte og slikke på. Derudover er det vigtigt, at han får sine flasker - og kan han drikke 5 flasker i døgnet, vil det være rigtig godt. Du skal også holde øje med hans bleer, da det er en vigtig indikator for at sikre sig, at han ikke mangler væske.

Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Børn & Mad". I den kan du finde dagsplaner og opskrifter fra nu og indtil 18 måneder. Du kan også slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår, og hvordan det kan gives. Vær opmærksom på at få fat i 3. udg. 3. opl. 2021, som er den nyeste og dermed opdaterede udgave:)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre. Fortsat god appetit - og dejligt at Karl er så glad for både mad og mælk:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig